15/7-15 Branthäll-Hölick, 51 km

Havspaddlarnas blå band: dag 62
Nattens tältplats var verkligen speciell! På hällen där vi hade tältet fanns inristningar från 1800-talet medan på andra sidan ön fanns klippor lämpade för klättring.
I lätt motvind började vi paddla norrut och in i Svartsundet. Det var som att gå från en värld till en annan när vi paddlade igenom det smala sundet. Alla stora, kantiga stenbumlingar blev här utbytta till mindre mer runda stenar. Efter ytterligare ett litet tag började havskänslan försvinna och bli utbytt mot en mer fjällig känsla. I fjärran började fjälliknande formationer torna upp sig. Det såg lite ut som när jag skidade över Torneträsk i våras!
På Korsholmen stannade vi och lunchade innan vi tog överfarten till Agön. Den tog en liten stund längre mot vad jag räknat med pga avdrift. Utanför Aspskär var jag med om något märkligt. Först tedde det sig inte konstigt alls. En säl som började simma efter mig. Sälen kom hela tiden lite närmre under de 20 min som den simmade med och rätt vad det var blev bakre änden av min kajak tillpuffad av den. Då blev jag allt lite skraj. Sen plaskade den till och stack.
Sista biten av dagens paddling gick över till Hornslandet där vi gick i land på sandstranden i Hölick. Härlig plats!