8/8-15 Renö-Näseskatan, 57 km

Bonuspaddling: dag 7
Jag lämnade den trevliga platsen på Renö och paddlade i lätt motvind sydväst till Trullön. Enligt väderleksrapporten skulle det efter lunchtid i dag bli åska samt blåsa en del. Därför valde jag att paddla så skyddat som möjligt idag på sjöar. Så från Trullön paddlade jag ner till Kräkiles västra sida. Där finns en sluss in till sjön Öjanjärvi. Det var väldigt smidigt att ta sig genom denna sluss. Jag paddlade fram till ett snöre som jag drog i och första porten öppnade sig. Sen var det bara att paddla in och dra i ett annat snöre, då stängdes den bakre porten och vattennivån höjdes och därefter öppnades den främre porten och jag kunde paddla ut till sjön. Det var bara ett litet problem med detta vägväl över sjöarna, jag hade inga kartor/sjökort över den vägen. Men jag hade kollat på Toms (en av männen som var på Renö) sjökort på morgonen och gjort några waypoints på GPSen efter den.
Jag rundade Byrkhomintie och paddlade väster ut och gick mellan Stor- och Lillgrundet. Att den passagen skulle vara blockerad av en låg brygga hade jag inte räknat med innan. Så där lyfte jag kajaken över. Sen kom jag under bron på Öjavägen och kom till Långrevelsströmmen. Vackert med massa näckrosor! Jag paddlade mer eller mindre rätt söder ut till Jåkholmsfjärden. Under den sträckan kändes det verkligen som jag tagit rätt beslut som paddlade på sjösystemen då åskan mullrade och vinden tilltog.
Från Jåkholmsfjärden skulle jag över till Björnholmsfjärden. För att komma till den paddlade jag en liten kanal, Skataströmmen. Det var en väldigt mysig väg genom ett skogslandskap. En miljö som jag inte vistas allt för mycket i den sista tiden. Efter att ha paddlat en längre sträcka på den stora sjön i sydvästlig riktning där jag bla passerade den rätt så stora ön Kalvholmen och paddlat fel ett par gånger och hamnat i återvändsgränder, så kom jag fram till Storströmmen där några män jag mött på en bastuflotte sagt att jag skulle kunna passera. Jag blev så glad när jag såg att där fanns en bro och sedan att tunnel att paddla genom. Lyckan blev dock inte långvarig för efter bron och tunneln var en dammlucka/sluss eller vad man ska kalla det som inte skulle gå att ta sig igenom. Så vad gör man då? Jag trodde mig inte kunna ta mig genom tunneln igen som där var för smalt för att paddla och väldigt strömt. Då fanns bara ett alternativ kvar. Dra upp kajaken på land och ta den över kullen till Långströmmen där åter vara i Bottenviken.
Ett stort tack till paret som kom på cykel och hjälpte mig med det företaget! Medan vi slet med det så lugnade sig vinden. Paddlingen ut till Ådön var i rak motvind, men vinden mojnade allt mer hela tiden. När jag sedan rundat Ådön för att paddla söderut så hade den helt lagt. I en vacker solnedgång som dolde sig bakom molnen men lyckades färga himlen rosa paddlade jag ner till Näsesktan där jag hittade en mycket trevlig tältplats.
Mina prylar har börjat lägga av en efter en. Nu är det inte bara min telefon som strejkar. I morse fungerade inte längre kabeln till min kamerabatteriladdare. Jag fick dock batteriet laddat efter att en av männen på Renö kopplat sladden direkt till ett bilbatteri. Kameran fungerade bra under förmiddagen, men wips så var den bara helt död på eftermiddagen…. När jag så kom fram till Näsesaktan visade det sig att ytterligare en grej gått sönder under dagen, min SPOT. Det sägs att Spotarna ska vara helt vattentäta. Ett påstående jag inte alls tror på längre då den var helt full med vatten under batteriluckan..