Cesta Hrdinov SNP, Dag 4

Cesta Hrdinov SNP
Dag 4: källan vid Pri Amonovi-Skalie

7 juli 2017

Vädret slog om under natten. Man kunde känna på långa vägar att väderomslag var i görningen. Betydligt mycket lägre temperatur gjorde det dock mer njutningsfullt att gå i. Vi gick på som tidigare dagar på olika stigar och skogsbilvägar genom lövskog. Relativt lättpromenerat fram tills att vi vek av mot Ostry Kamen, en slottsruin på berget Zaruby, 768 möh. Hur man har kunnat bygga ett så stort slott däruppe är för mig en gåta. För vägen upp var brant. Fascinerande!

Efter att vi spanat in den gamla ruinen ett tag följde vi leden vidare längs bergsryggen till toppen. Väl uppe på toppen så bestämde vädret sig för att byta inriktning igen. Jag kunde höra åska på avstånd och tänkte att det är bäst att jag skyndar mig ner. Ett par hundra meter mer senare var vi mitt i åskovädret med tillhörande ösregn. Fort på med regnkläder på mig själv och hundarna och traska vidare nedåt. Är tacksam över att ingen av mina hundar är åskrädda. Bounty var däremot inte överförtjust över regnet.. väl nere från berget (läs kullen) så avtog regnet och vädret gjorde ett tredje tvärkast för dagen. Nu var det dags för extrem värme igen.

Vägen till Dobra Voda blev därför jobbigare mot vad den skulle behöva vara. Vissa sträckor saknade skugga vilket gjorde att vi fick stanna till flera gånger (så fort vi stötte på nån form av vattenkällan) för att svalka oss så gott det gick.

Vi kom fram till Dobra Voda 15 minuter efter att matbutiken där stängt. Så mycket för alla matdagdrömmar idag 😉 det gjorde i ärlighetens namn inte så mycket som vi fann något vi behövde mer, en kallkälla! Vi stannade vid källan nästan en timme innan vi vandrade oss ut från det lilla samhället och upp på kullarna igen. Kändes lite märkligt att leden var dragen rätt genom en kyrkogård.

Hundarna gillar alltid att komma fram för dagen och få krypa in i tältet. Vega gör sig alltid snabbt tillrätta och somnar nästan alltid omedelbart.

En timme efter att vi kommit fram till dagens tältplats så kom en nytt åskoväder med blixtar, dunder och ösregn.

2 reaktion på “Cesta Hrdinov SNP, Dag 4

• Hej! Vattendrag och källor finns utmarkerade på kartan som jag använder mig av. Sen kan jag bara hoppas att dom inte är uttorkade (några har varit det). Hundarna får äta det jag får tag i. Försöker att passa på att handla mat till dom när vi passerar större samhällen med djuraffärer/veterinärer. Gör jag inte det köper jag den hundmat i vanliga affärer med högst procent fett och protein.