Cesta Hrdinov SNP, Dag 5

Cesta Hrdinov SNP
Dag 5: Skalie-Cupec

8 juli 2017

Klockan är strax före fem på morgonen och jag hör regn som smattrar mot tältduken. Ett mysigt och behagligt ljud. Men också ett ljud som gör att jag gärna drar mig en liten extra stund. Jag är väl medveten om att det alltid låter mer inifrån tältet mot hur mycket det egentligen är. Det är konstigt det där med regn. Inga problem att vara ute i (med rätt kläder), men desto svårare att gå ut i.

Under tiden jag lagade min frukost och packade samman allt slutade duggregnet helt och hållet. Alla moln skingrades med en väldig fart och det stod klart att även denna dag skulle bli varm.

Vandringen till Brezova pod Bradlom gick snabbt. Enkel vandring mestadels nedåt på skogsvägar. Jag var glad över att komma fram dit tidigt på förmiddagen för ingenstans är värmen så varm som i städer/samhällen. Jag tycker inte att hundarna ska behöva gå i onödig hetta. I Brazova blev det hursomhelst en paus. Hundarna fick vila medan jag uträttade några ärenden. Så här på turens femte dag har jag haft tid att tänka igenom min packning och hittat fyra saker jag inte kommer att ha användning av. Därför skickade jag hem dessa saker med post. Jag handlare fika i en mataffär och lyxade innan vi gick vidare.

Anmarschen till centrum var som tur var längre än vägen ut. Ca 1 kilometer var vi tvungna att gå i värmen innan vi fick skydd från solen i skog. Trots skugga var det varmt så när vi gick uppför den rätt så branta backen till Bradlo rann svetten på mig och hundarnas tungor hängde långa.

Det är i regel mindre ansträngande att gå nedför än uppför. Men det blev för varmt. Vi tog därför en längre paus under några träd där någon så passande hängt upp en gunga. Jag gungade och hundarna låg platta på marken. När vi alla tre blivit lite svalare igen gick vi vidare ner till Jandova. En del av sträckan gick över en äng. Tur att dom passagerna är få och korta och det mesta av leden går genom skog..

Vägen till Myjava gick över förväntan. Det var hett. Men det fungerade. Jobbigaste sträckan var in till själva staden. Vid lunchtid var vi i centrum. Vi stannade i Myjava i nästan fyra timmar och väntade ut värmen under ett träd. Även i Myjava besökte jag en mataffär. Så att skicka hem lite prylar för att göra ryggsäcken lättare var ingen mening 😉 men mat försvinner iaf relativt snabbt.

Kl. 16 hade värmen inte avtagit än, men stora moln som hotade om regn dragit in. Regnet lös däremot med sin frånvaro. Flera micropauser senare befann vi oss åter i underbar skog. Något som överraskat mig positivt är alla vindskydd som finns utställda längs leden. Vi tog ännu en paus i ett av dessa innan vi gick sista biten till Tjeckien! Just nu har jag tältet uppslagit på tjeckiska sidan av gränsen. Leden kommer nu att gå mer eller mindre helt på landsgränsen några kilometrar.