Långfärdspaddlarnas blåvita band, dag 11

Nyvarpet-Alskat, 65 km
Vinden mojnade under sena kvällen igår. Jag hade ställt klockan på 2 för att kunna paddla i lite lugnare väder några timmar då prognosen lovade rätt så hård vind från kl.10. Började att paddla kl. 4. Gammal sjö låg kvar och vågor pressade mot stranden. Det var därför inte helt lätt att ta sig i kajaken. Den vred sig och vågor bröt över den så att den fylldes med vatten. Några försök senare var jag så iväg. Äntligen!
Jag tog sikte på Dömansskärets insida. Hade god hjälp av lätt medvind och den gamla sjön att ta mig dit. Därifrån till Västerskatan gick det också smidigt. Paddla på Västerö’s utsida. På väg mot Teilot sen började det att blåsa hårdare. Det var stundtals småjobbigt att paddla i det. Medvinden till trots. Lite väl mycket medvind till trots. Så det var skönt att komma i lä sen av Harapois. Det gick egentligen smidigt hela vägen till jag kom till bron som går mellan Gloskäret och Furuskäret. Hela vägen upp till Bässörsskatan paddlade jag i rak motvind. 9 m/s. Vågorna här var vassa och slog mot kajaken och helst över mig med rullade dom vidare från fören. Kajaken lyftes av vågorna och smällde ner som att det skvätte ordentligt. Men med ett paddeltag i taget så tog jag mig så dit och jag kunde runda den. Sen gick det lättare som jag hade vinden i ryggen igen. Hela vägen ner till Alskat gick problemfritt. Sista biten var tom riktigt njutbar! I skydd av Skutskär. Kändes lyxigt!
I Alskat mötte Kika upp och tog med mig till deras mysiga hem på Replot. Blev riktigt bortskämd med god mat och rabarberpaj. Tänk så mycket energi man får av härligt sällskap!

Hur långt önskar du att följa med?