Sverigerunt, cykeldelen: dag 51-54

Dag 51: Stockholm
Idag har vi varit kulturella, man kan ju inte bara cykla omkring 😉 Med att vara kulturell menar jag att vi tittat på kulturen i Stockholm, både på gator, torg och museer. Vi valde att gå på Historiska museet och Vasamuseet. Väldigt trevligt! Roligt med ett nytt inslag i cyklingen.
På kvällen åt vi middag med två av mina kusiner, Sara och Erika. Det var verkligen supertrevligt 🙂 Efter maten så fick jag och David våra hår klippta av Erika som är frisör.

Dag 52: Stockholm(Solna)-Sund, 70km

Efter att ha cyklat en bit från Solna kom vi åter på cykelspåret. Det är verkligen fint att ha skyltar att följa när man cyklar i stadsmiljö, för utan är det verkligen svårt att hitta rätt. För mig är den rena rama djungeln eller labyrinten eller något…
De första 20 km fram till Vårby Gård gick allt bra, men där kraschade jag.. I en vänstersväng efter en nedförsbacke så tog det tvärstopp. Jag vet inte helt hur det gick till och kommer egentligen inte ihåg så mycket från kraschen, men något (mest troligt ena cykelväskan) fastnade i framdäcket. Som tur var ramlade vi åt sidan på gräs och inte framåt på asfalten. Vi gjorde nån volt åt sidan så hela ekipaget snurrade runt. Vi = Jag och Vega. Vega satt alltså i cykelkärran när det här hände. Vi klarade oss både förvånansvärt bra, vi blev skärrade båda två men inga kroppsliga skador. Cykelhjälmen är totalpaj och cykelkärran fick några revor. Som tur är, är Vega så orädd av sig. Hon vågade därför hoppa i kärran igen och åka vidare.
När vi cyklat en bit så stannar vi, David tycket visst att jag behövde en

Dag 53: Sund-Trosa, 15 km

I morse vaknade jag yr och illamående. Jag hade jätteont i nacke och huvud. Min privata sjuksköterska bestämde därför att vi skulle till vårdcentralen i Trosa. Där fick jag träffa en läkare som efter några tester tyckte att jag skulle åka in till akuten i Nyköping. Där fick jag göra en ct röntgen av huvudet. Det hela tog (förstås) en massa tid, men det konstaterades iaf att jag inte hade någon blödning och att allt såg normalt ut. En liten hjärnskakning bara. Så ett par dagars vila väntar nu…

När allt var klart i Nyköpnig skulle vi ta bussen tillbaka till Trosa. Tanken var först att vi skulle stanna på ett vandrarhem där, men inget av dem hade något ledigt rum. Bussen gick 22.10 och vi var framme i Trossa 1 timme och15min senare. Som skönt var stannade bussen utanför vårdcentralen där vi hade våra cyklar. Eller David hade pratat med personalen på ålderdomshemmet vid sidan av, så vi fick lämna våra kärror med packning i inne hos dem.
När vi kom dit träffade vi två jättesnälla nattsköterskor som sa att vi bara skulle sätta upp tältet bakanför själva hemmet. Medan vi gjorde det bjöd de på te. Vi hann sen inte mer än krypa in i tältet så somnade vi, det var en lång dag…

Dag 54: Trosa, 6 km.

Idag cyklade vi ut till Öbolandet till campingen i Trosa. Något vi lärt oss av campingar är, ju längre söderut man kommer desto dyrare blir det och ju mindre faciliteter finns.
På campingen träffade vi ett trevligt finskt par som vi pratade och drack vin med hela kvällen 🙂