Sverigerunt, cykeldelen: Dag 65

Dag 65: Ryedal-Degeberga sommarby, 67 km.

Vi började dagen med att cykla in till Sölvesborg. Där tittade vi in hos Håkan Hansen (Jag och Håkan arbtade tillsammans för 6 år sedan) hans sambo Karolina och deras åtta månader gamla dotter Amanda. Där hade vi turen att få låna duschen. Tack så mycket för det! Extremt välbehövligt enligt mig, inte fullt så nödvändigt enligt min kära reskamrat. Där satt vi sedan och pratade ett par timmar. Trevligt 🙂

Vi åkte sedan ner till centrum där vi uppsäkte en thaivagn och åt god mat. Med fulla magar cyklade vi sedan vidare längs smala och platta skånevägar. Vi har mao kommit in i Skåne nu och här är det platt och fint att cykla! Dessvärre har vi inte blivit av med motvinden än..
När vi kom till Åhus cyklade vi runt lite i centrum, stannade och åt en pizza och sedan glass innan vi cyklade vidare på flera mysiga asfaltsvägar. Hemma skulle de vägarna med all sannolikhet varit oasfalterade. Det är verkligen fint att cykla genom de skånska skogarna för att sedan komma ut direkt i scen som tagen från Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”. Flera av husen, i alla fall de äldre, ser precis ut som husen därifrån. Alla nya hus är däremot av funkis-modell.  Vi fann även på ett par grusvägar, det var däremot en skakande upplevelse. Men ganska rolig 🙂 Vi genade lite mellan Ö Ljungby och Vanneberga. Det var en fin liten sträckning genom skogen! Sedan cyklade vi genom det militära skjutfältet från Vanneberga direkt till Åhus. All skjutning är nedlagd över sommaren och även det var en fin sträcka på grus samt genom en kohage.

Något vi sett blir allt vanligare är att ha skyltar utanför sina hus där man varnar för hunden. Antingen är hundar generellt mer elaka här nere, eller så gillar man helt enkelt att skrämma eventuella besökare..
Nu sitter vi på en sandstrand, tittar ut över havet som fullmånen speglar sig i och delar på en flaska vin. Liver är bra gött 🙂

Delar av grusväg nummer 2 var sisådär att cykla på.. När jag kommit halvvägs så körde jag fast och var tvungen att leda cykeln istället.