Via-alpina dag 109

Dag 109: Alpe Vorco-Alpe Montata
Jag har skrivit det många gånger förut, men det är så speciellt att jag väljer att göra det igen. Att tidigt på morgonen kunna sitta utanför tältet och se hur solen stiger upp bakom bergen och sprider ett varmt sken över allt den kommer åt är verkligen magiskt!
Efter att vi ätit frukost och samtidigt njutit av den fantastiska utsikten så började vi att gå den sista biten upp till passet Colle Mud, 2324 möh. Solen värmde hela vägen upp. Men på väg ned sedan mot Pedemonte, 1246 möh, så fick vi gå i skugga då solen ännu inte orkat sig över till andra sidan. Det är verkligen bara solen som är varm, så snart den gömmer sig bakom något moln eller gått ned så är luften så pass kylig att det sticker i fingrarna. I de här områdena syns inte många skyltar eller markeringar till som visar åt vilket håll man ska gå, i alla fall inte om man jämför med många andra områden. Men med kartans hjälp har det inte varit några problem att hitta rätt. Lederna är kanske inte så välmarkerade, men desto mer välarbetade och fint tillrätta lagda. En stor del av leden ned till Pedemonte har någon lagt ned mycket möda med att lägga till stora stenar så att de bildar en trappa. När vi kommit ned till Pedemonte så gick vi genast vidare till Alagna Valsesia, 1191 möh.
Jag och Matilda bestämde oss i Alagna Valsesia för att göra något lite annorlunda, att ta lift upp till över 3000 möh för att spana in utsikten under vår lunchpaus. Tre liftar senare kom vi upp till glaciären Indren, 3270 möh. Vi gick upp en liten bit och satte oss i det vackra vädret och åt vår lunch och vart än vi tittade så såg vi höga bergstoppar. Vädret var under större delen av vår vistelse bra så vi hade väldigt bra sikt, men då och då drog dimma in och gömde topparna. Den översta av de tre liftarna visade sig att inte gå särskilt ofta så vår paus blev ganska mycket längre än planerad. Men vad gör väl det, för när vi väl åkte ned och kom till Passo dei Salati så var det första vi fick se en stenbock alldeles intill lifthuset! Det är verkligen vackra djur!
Nere i Alagna Valsesia igen så var en torghandel i full gång. I minst 200 meter så var huvudgatan kantad av stånd. En salig blandning av loppisar, hantverk och alla tänkbara grönsaker i porslinsform..
Vi gick vidare och kom till Riva Voldobbia, 1100 möh. Där stannade vi på torget för att äta glass innan vi gick vidare upp i dalgången Vogna. Vi passerade flera små urgulliga byar innan vi tillsist slog läger en liten bit efter Peccia, 1529 möh.