Via-alpina dag 26

Dag 26: Untere Valentinalm-Obere Wolayer Alm
Idag är det den 25 maj, min tjugosjätte vandringsdag och tillika min 26 födelsedag!
Startade dagen på bästa tänkbara sätt, en enorm frukost. Jag tror att jag måste ha chockat människorna som drev Almgasthof Valentinalm med min enorma aptit. Dels vid middagen igår och dels i morse. Men vad kan jag säga? Man blir sjukt hungrig efter några dagar på vandring!
Vi började så vår vandring längs en grusväg till att börja med. Via-alpina går egentligen längs en stig parallellt med denna grusväg, men då den var täckt med nedfallna träd och snö kändes det mer värt att slingra sig fram på grusväg. På den var det bart i stort sett alla de 340 höjdmetrarna till Obere Valentinalm, 1540 möh. Där stannade vi till för får första paus. Sen tog jag på mina stegjärn, det var inte särskilt brant upp till Valentintörl, 2152 möh. Men jag upplever ändå att det är lättare att gå med dem på än utan. Utsikten från Valentintörl var sagolikt vacker! Jag har haft växlande molnighet hela dagen, och då jag nådde toppen hade jag sån tur att solen letat sig fram ur molnen och värmde gott. Så där hade vi också en paus. Jag hade fått höra av personalen på Almgasthof Valentinalt (vilken personal förresten, helt fantastiska och trevliga på alla sätt och vis. Dem lade verkligen ned energi på detaljer, såsom uppläggning av mat, vikta handdukar etc) att Wolayer See Hütte inte öppnat för säsongen än (inte förvånad) men att dem har ett vinterrum/bivackrum. Nu är det en sak man måste veta om bivackrummen här i Österrike, -Man behöver en nyckel för att kunna använda dem! Så när jag kom ner till Wolayersee Hütte, 1967 möh, var allt alltså igenbommat. Fanns inte heller någon direkt lämplig plats för ett tält. Allt var väldigt exponerat och inga gröna fläckar. Så efter en timmes paus där i solen bestämde jag mig för att gå ned ytterligare 260 höjdmeter till Obere Wolayer Alm. Inte heller där fanns några gröna fläckar. Men här är helt platt och jag har skydd från några träd. Så i natt blir min första natt direkt på snö.
Jag blev lite förvånad över att se att det var människor i ett av husen här, jag stannade till för att fråga om det var okej att jag tältade ca 500 meter nedanför deras hus. Det var det! Sen blev jag inbjuden till dem, jag fick veta att de är far och son från Italien som lånat stugan av en vän för att jaga. Jag blev bjuden på pasta med pesto till lunch. När jag sedan skulle gå efter en trevlig lunch fick jag en inbjudan på middag, så klockan 21 ska jag dit på en bit mat. Trevligt värre! Klockan 21 så kommer en tredje man dit också, som arbetar som polis i de närliggande bergen, så då ska jag passa på att fråga om kommande vandringsdagar. Vad jag kan förvänta mig av dem. Kanske att jag måste lägga om rutten för som det ser ut just nu ska jag upp på över 2500 möh i övermorgon.
Var skönt att ha en lite kortare vandringsdag idag efter de mastodont pass vi haft de senaste dagarna.