Via-alpina dag 73

Dag 73: Stilfser Joch/Paso dello Stelvio-A. Morzaglia
Tor och Inge-Marie kom och mötte upp mig vid min tältplats klockan nio i morse. Regnandet slutade några minuter innan det, så jag kunde packa allt samman utan regn. Tyvärr så hade Tor ännu inte blivit kvitt sin förkylning så dem kunde dessvärre inte vandra vidare med mig. Istället fortsatte dem sin semester längre söderut för att komma till lite mer värme. När dem började köra vidare så började jag att röra mig mot Umbrailpass/Giogo di S. Maria. Där skulle jag möta upp Gustaf Bringby som ska vandra med mig i några dagar. Han hade redan kommit dit med bussen när jag kom dit (3 minuter före mig) så sista sträckan fick jag och hundarna lägga på ett kol och springa.
Vi vandrade sedan tillsammans vidare mot passet Bochetta di Forcola, 2768 möh. Vi var inte direkt ensamma om att röra oss i den riktningen. Med samma buss som Gustaf åkte från Bormio till vår mötesplats fanns även en finsk vandringsgrupp.
Skulle jag säga att vädret varit strålande idag så skulle jag ljuga. Det har växlat mellan snö, regn och korta korta stunder med en nästan solsken. När vi tagit oss upp till passet var det inte direkt läge att stanna någon längre stund för att njuta av utsikt och fika. Snön yrde friskt i vinden där uppe, så istället rörde vi oss så snabbt som möjligt nedåt längs led 145 mot sjön Lago di Cancano.
Vi gick sedan längs led 195 mot Arnoga, vid Bosco di S. Antanio bestämde sig molnen för att skingra sig och solen göra oss sällskap. Då blev det faktiskt riktigt varmt och skönt!
När det var dags för middag plockade Gustav fram ett riktigt ess ur rockärmen, halloumi samt soltorkade tomater! Så dagens middag blev riktigt lyxig : ) Sen hade han även med sig en bok till mig! För attt få reda på vad jag gillar så hade han hört av sig till min kära vän Sara Björk 🙂

1 reaktion på ”Via-alpina dag 73”