Via-alpina dag 23

Dag 23: Egger Alm-Bivacco Ernesto Lomasti
Idag har det varit en sån dag då vi har haft allt av allt. Vi lämnade Egger Alm rätt så tidigt i morse. Somnar man klockan åtta på kvällen kan man inte räkna med att sova överdrivet länge dagen därpå. Vi började med att följa en grusväg till Stallensattel. Vi lämnade ett sommarlandskap men kom snart till ett som var täckt med ca en meter snö. Då den var så hård gick det ändå lätt att ta sig fram på den.
Från Stallensattel vek vi av på en stig som ledde oss till Sella della Spalla. Här var det helt fritt från snö. Väldigt vacker vandrings längs med en ravin. Så på vår vänstra sida hade vi det hela tiden jättebrant.
Vårt nästa delmål var Garnitzenalm. På vägen dit hade vi åter en massa snö. Bitvis väldigt trixig terräng. Där visade Vega prov på sin erfarenhet. Vi skulle ta oss förbi några av de trixiga passagerna, det var massa snö, brant och rätt så eländigt. Vad gör Vega? Hon springer upp och ned för det här stället tills hon hittar ett lämpligt ställe för oss att ta oss vidare på! Till slut så var vi då vid Garnitzenalm, 1640 möh, som ligger mitt i skidanläggningen Garnitzen. Därifrån tog vi en av pisterna upp till Garnitzentörl, 1856 möh. Märklig känsla att gå mitt i en pist där det ligger så mycket snö att man lika gärna hade kunnat ta några svängar med skidor! Ner till Nassfeldpass, 1530 möh, sen hade vi sådan tur att det fanns en väg upplogad, snöplogkanterna var 3,5 meter höga på vissa ställen!
Från Nassfeldpass var det dags för oss att ta oss an ytterligare en skidpist för att ta oss till Madritschen, 1919 möh. Även denna var helt snötäckt. Så att hitta några markeringar för leden var bara att glömma. Jag letade mig fram med hjälp av GPSen, fungerade väldigt bra. Först skulle vi ned för en pist till 1700 möh, innan det var dags att leta sig ut i helt obanad terräng. Så kom vi till Bivacco Ernesto Lomasti vid Rudnigsattel, 1945 möh. Vi ska sova där inne i natt.
Börjar känna att jag börjar vara inne i vandringen nu, både fysiskt och psykiskt. Upplever att min kropp blivit starkare, underbar känsla!  Över 1700 höjdmeter har vi tagit totalt idag, och det känns helt fint : )