Blogg

Cykel mot svarta havet dag 77

Cykel mot svarta havet dag 77Bogojevo-Backo Novo Selo, 63 km Även denna natt var riktigt kall. Så kall att ägaren av campingen tyckte synd om oss och betalade tillbaka dom 10 euro vi betalat för att bo där. Jag har inte cyklat längs några cykelvägar idag. Men efter dom första kilometrarna efter att jag passerat Karavukovo så hade vi vägarna mer eller mindre helt för oss själva. Sällan har jag sett vägar med så många… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 77

Cykel mot svarta havet dag 76

Cykel mot svarta havet dag 76Mellan Backi Monostor och Sombor-Bogojevo, 71 km Även denna natt var kall men otroligt vacker. Vakna pga kylan ett par gånger och kokade då om vattnet i mina flaskor. Himlen var helt stjärnklar och inte åt något håll fanns ”naturliga” ljuskällor. Det var ännu minusgrader när jag hoppade på cykeln, men timme för timme steg temperaturen med flera grader och som varmaste hade jag 7 grader varmt idag. Dagen var… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 76

Cykel mot svarta havet dag 75

Cykel mot svarta havet dag 75 Dunafalva-Mellan Backi Monostor och Sombor, 68 km Även denna natt var isande kall. Tältet var täckt av ett tjockt lager med frost i morse. Hela världen var täckt av ett tjockt lager med frost. Hela världen var vit. Vit av frost och vit av tjock dimma. Skillnaden mot många andra dagar var att i morse lyckades solen mota bort dimman tidigt. Det var ännu några minusgrader när jag började… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 75

Utemagasinet: ”Att vara på tur är mitt hemma”

I senaste Utemagasinet nr 1/20 finns en jättefin artikel om Linas pågående tur genom Europa. Det har varit mycket media kring överfallet, så det är extra roligt med en artikel som fokuserar på det Lina älskar: att vara på tur! ”Hon räknar varken kilometer eller höjdmeter, men Lina Hallebratt har avverkat fler än de flesta – till fots, i kajak, på skidor och cykel. Utemagasinet träffar henne mellan Stockholm och Svarta Havet.” Utemagasinet 1/20 Tidningen… Läs mer »Utemagasinet: ”Att vara på tur är mitt hemma”

Cykel mot svarta havet dag 74

Cykel mot svarta havet dag 74 Meszes-Dunafalva, 58 km Natten var riktigt kall. Temperaturen smög ner till närmare minus tio. Det kändes! Fick koka om vattnet i flaskorna vid ett tillfälle. Men vi sov i övrigt bra både jag och Bounty. Vaknade dock tidigt. Men det berodde snarare på tiden som jag lade mig än på kylan. Tog en lugn morgon. Som vanligt. Kokade upp vatten till te och åt frukost innan jag packade samman… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 74

Cykel mot svarta havet dag 73

Cykel mot svarta havet dag 73 Bölcske-Meszes, 40 km Det var åtta grader kallt i natt. Så kändes såklart extra skönt att få sova inomhus. Jag hade blivit varnad redan igår för att natten/morgonen skulle bli kall så tog därför en långsam morgon. Väldigt skönt! Så efter att ha legat och slappat i tre timmar gick jag ner och mötte upp familjen vid åtta som vi bestämt. Möts av ett drömfrukostbord! Jag har verkligen blivit… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 73

cykel mot svarta havet dag 72

Cykel mot svarta havet dag 72 Bölcske, 0 km Då dagen blev väldigt kall så erbjöd familjen mig att stanna hos dom ytterligare en natt. Det är jag väldigt tacksam för. Tror att det är just kylan som ställt till det för mina knän. Idag har temperaturen aldrig kommit över nollan. På morgonen var det -8. Det låter inte så kallt med den råa luften gör att det känns mycket kallare. Det blev en bra… Läs mer »cykel mot svarta havet dag 72

cykel mot svarta havet dag 71

Cykel mot svarta havet dag 71 Szalkszentmárton-Bölcske, 35 km Mina knän var fortfarande inte glada när jag vaknade i morse. Som jag bara skulle cykla ett kortare sträcka idag tänkte jag att en sovmorgon skulle passa bra. Men klockan fem tyckte framförallt mina knän att det var dags att vakna. Åt frukost på hotellet. Fick en omelett med massa ost. Det uppskattade min kropp däremot väldigt mycket. Vägen som jag sen började cykla längs, i… Läs mer »cykel mot svarta havet dag 71

cykel mot svarta havet dag 70

Cykel mot svarta havet dag 70 Halásztelek-Szalkszentmárton, 49 km Även denna morgon var grå. Hela dagen var sen grå. Kändes som ett bra beslut att stanna där jag stannade för natten. Det tog rätt så lång tid att gå dom två kilometrarna som återstod till en asfalterad väg. Leråkervägen var frusen och jäkligt hal. Ibland gled cykeln åt ena hållet och jag åt andra där vi gick sida vid sida. Cykelns och kärrans hjul ville… Läs mer »cykel mot svarta havet dag 70

Cykel mot svarta havet dag 69

Cykel mot svarta havet dag 69 Dömös-Halásztelek, 82 km  Vaknade till ytterligare en grå dag med dimma från morgon till kväll. Idag duggregnade det även lätt på morgonen. Hade det inte varit för att det var underkylt hade jag mest troligt knappt noterat det. Även om cykelvägarna inte alltid är många så förvandlade den alla dom till isgator. Det gick mao inte ta sig fram längs dom. Absolut inte på sadeln och knappt till fots.… Läs mer »Cykel mot svarta havet dag 69