28/8-15 Rádunjárga-Tjäktjapasset, 24 km

28/8-15 Rádunjárga-Tjäktjapasset, 24 km

Fjällfararnas gröna band: dag 12
Det blåste på friskt i natt och regnet som igår hängde tungt i luften bestämde sig nån gång under natten för att börja att falla. Resten av dagen har det sen regnat i olika intensitet. Vi tältade intill vindskyddet och i morse var det skönt att kunna gå in där och laga frukost. Vi var däremot inte ensamma om den idén. Vid vindskyddet hade även 10 stycken tyskar tältat. Hösten verkar ha kommit nu, häromdagen såg vi våra första gula löv och vädret känns verkligen höstigt.
Efter att ha ätit frukost och klätt på hundarna och oss själva regnkläder var vi redo att möta dagen. I regn och motvind började vi att gå. Vid sjön Alisjávri fick vi se något riktigt häftigt. Bara 20 meter ifrån oss stod en järv!!! Den såg oss inte först så vi kunde stå och spana på den ett tag innan den fick syn på oss och sprang sin väg! Aldrig förr har jag kommit en järv så nära. Kändes stort 🙂 Järven var inte vårt enda djurmöte idag, vi har haft flera ripor springandes framför oss på leden och mött väldigt många renar.
I Alesjaurestugorna blev vi inbjudna av dom trevliga stugvärdarna som bjöd oss på fika. Riktigt gott och trevligt! Skönt också att komma undan regnet och vinden för en stund! Efter att ha suttit och laddat upp batterierna en längre stund var vi redo att åter ge oss ut i regnet. Vi gick på upp till Tjäktja stugan, men innan vi kommit så långt hade vi flera vattendrag att ta oss över. Varav det ena var rätt så strömt och vattnet nådde en bra bit upp på vaden. Vattnet var ISKALLT! Jag var dessutom att ta mig över vattnet tre gånger då jag var tvungen att gå över igen för att hämta Bounty. Ett annat vatten vi skulle ta oss över innan det regelrätta vadet fanns en planka som man kunde gå på. Problemet var bara att den sjönk ner en dryg decimeter när man kommit mitt på den. Plankan var smal så det strömmande vattnet kändes extra tydligt.
Vi passerade Tjäktjastugan och gick över den stenig terrängen upp till Tjäktjapasset där vi slog upp tältet. Middagen lagade vi inne i vindskyddet.