Pacific Crest Trail, dag 140

Waptus River-Glacier Lake: 36 km
PCT mile: 2447.7

17 september 2016

Nån gång mitt i natten kom regnet. Ett regnande som sen aldrig upphörde. Med olika intensitet har det regnat genom natten, på morgonen medan vi packade samman allt och sen hela dagen när vi gick. Inte en bild har vi tagit på hela dagen, kameran mådde bäst nerpackad i ryggsäcken. Länge sedan jag varit så blöt som idag. Alla kläder som jag gick i kunde jag vrida ur framme vid dagens tältplats. Regn kan definitivt vara olika blött, det här var den blötaste sorten. Några vyer hade vi aldrig idag, allt var grått och gömt i dimma. Pauserna blev få och korta då vi började frysa så snart vi stod stilla. En stor och fet padda kravlade sig över stigen framför våra fötter och 5 vackra hjortdjur betade intill leden, dagens höjdpunkter. Apropå höjd så har vi gått upp och ner mycket även idag, närmare 2000 höjdmetrar.

Efter 21 vandrade kilometer, längs stig som blivit bäck, kom vi fram till en riktig utmaning, att korsa en bred och strid fors. Som skorna redan var plaskblöta så fick dom stanna kvar på, vid en viss gräns kan dom inte bli blötare.. Vi tog oss över utan några större svårigheter.

Det enda vi har vetat idag är att vi har befunnit oss på PCT, men inte vart och vad som väntar. Ipaden som jag har halfmile-appen på som vi brukar använda för att se avstånd och annat på har även den fått ligga nerpackad.

Vi hade bestämt att vi skulle stanna kl. 16. Men där fanns ingen lämplig tältplats, inte förrän 1,5 timme senare hittade vi en bra. Många av dom tältplatser som finns har efter allt regnande omvandlats till små sjöar. Sällan har jag varit så nöjd över att få krypa in i tältet! Tyvärr så upptäckte jag när jag kommit in att den vattentäta påsen som jag förvarar sovsäcken i inte var vattentät och sovsäcken blivit väldigt blöt.

Inte en enda annan PCT-vandrare mötte eller såg vi på hela dagen. Mötte däremot tre sällskap som vandrar mellan Stevens pass och Snoqualmie Pass, några tält passerade vi mitt på dagen. Inte många som vill vara ute i ruskvädret!

En fördel med att ha gått med plaskblöta skor hela dagen är att fötterna blir förvånansvärt rena! Länge sen jag såg dom så osvarta 😉