Pacific Crest Trail, dag 142

Stevens Pass-Janus Lake: 16 km
PCT mile: 2471.3

19 september 2016

Som det har varit dom flesta nätter under denna tur som vi sovit inne var det även inatt svårt att sova. Det är för varmt, konstiga ljud etc. Tvärtemot vad många tror sover vi bättre i tält. Precis som på alla andra platser med järnväg så var det även här i Skykomish väldigt mycket oljud från den. Varje gång ett tåg passerar tutar det med full kraft oberoende av vilken tid det är på dygnet och hotellet låg som järnvägens närmsta granne. Dock skönt att vara inne när det ösregnar ute. Under morgontimmarna vräkte verkligen regnet ner. Vi klädde oss för regn och gick till tvättomaten och körde igång en tvätt och slängde in min sovsäck i tumlaren, innan vi gick till ”Sky Deli” och åt frukost, croissant med stekt ägg och en milkshake på det. Hälsoresa deluxe! Går tillbaka till hotellet och slänger in tvätten i tumlaren på vägen. Ingen mening att vare sig skynda på eller stressa denna morgon. Dels på grund av att vädret var som det var, men ännu mer på grund av att postkontoret inte skulle öppna förrän 11.30 och vi hade en matlåda väntandes på oss där. Fixar med sånt som ska fixas, hämtar ut lådan, kollar hiker boxen som vi hittar mycket bra i och går sen upp till Highway 2 för att lifta. Vi får låna en liftarskylt av Delin, toppen! Hinner dock knappt börja använda den förrän Trail Angeln ”Legend” kommer med sin redan överlastade truck. Totalt 9 vandrare och en hund får skjuts tillbaka till leden vid Stevens Pass.

Igår på vägen ner till Stevens Pass såg jag Coppertones ”Coppertone is here”-tallrik. När vi kom till passet träffade vi honom sittandes utanför sin husbil. Roligt att se honom igen!

Vädret är ostabilt. Vi trodde för en stund att vädret skulle ändras och bli vackert igen, men så blev det inte. Korta stunder med uppehåll, sen tog det i med ännu mer intensitet. Vi fick turens första hagelskur över oss som sen övergick till regnblandat-hagel, som sen gick över till snöfall som sen övergick till hällregn. När vi satte upp tältet vid Janus Lake så ösregnade det, helt tvärtemot vad prognosen lovat för eftermiddagen/kvällen. Ett ösregn som sen inte upphörde på hela kvällen. Men det är rätt mysigt att sitta inne i tältet och lyssna på smattret mot tältduken. Det svåra är inte att vara ute när det regnar, det är att ta sig ut…

Mil kvar till Kanada: 30,2

img_2194img_2196img_2195img_2197img_4965.jpgimg_4968.jpgimg_4970.jpgimg_4971.jpg