Cesta Hrdinov SNP, Dag 19

Cesta Hrdinov SNP
Dag 19: Chata Lajoska-Janosikova Basta

22 juli 2017

När jag är ute på tur sitter jag en stund varje kväll och tänker igenom dagen. Ofta händer det när jag varit ute ett tag att dagarna flyter ihop. På ett sätt ser alla dagar likadana ut och på ett annat är ingen dag den andra lik.

Hursomhelst så började den här dag med en lååång nedförsbacke. Ner, ner, ner hela vägen till Kosice som ligger på 200 meter över havet nånting. Det var en härlig skogsväg att gå på. Som i en allé av lövträd. Det var varmt ute redan när klockan ringde i morse och för varje timme blev det bara varmare och varmare. Vid 9 var jag nere i Kosice. Jag tog en buss in till centrum för att handla mat. En trevlig kvinna i ett grönsaksstånd utanför matbutiken vaktade hundarna och väskorna medan jag handlade. Det är häftigt hur man kan förstå varandra även då man inte pratar samma språk. Nånting som jag aldrig lär mig är: proviantera inte när du är hungrig. Det gjorde jag idag. Köpte på tok för mycket mat vilket gjorde ryggsäcken onödigt tungt. Men med mycket mat i den känner jag mig rik. Till hundarna köpte kött utöver det vanliga, mycket uppskattat!

Det blev bara en snabbvisit i Kosice, ville komma upp på höjd och bort från staden innan det blev på tok för varmt. Vägen upp från Cermel blev jäkligt jobbig att gå. Få skuggplatser första 100 höjdmetrarna, sen kom vi till skog. Tog en lång paus i skuggan och funderade på hur jag skulle lägga upp resten av dagen. Bestämde mig för att gå på till Chata Hresna. Första biten genom skog gick smärtfritt. Men sträckan innan och efter kavecany var riktigt jobbig. Innan Kavecany skulle vi korsa stora åkermarker. I över 30gradig värme är det minst sagt svettigt. Vid varje träd som erbjöd skugga stannade vi. Vi stannade också en längre stund under ett träd just efter Kavecany innan vi pressade på upp till Chata Hresna. Så skönt att komma dit! Det blev en 4 timmar lång paus där. Mycket trevlig personal och god mat! Jag har skrivit om det förut, men det är väl värt att nämna igen. När mannen som jobbade där skulle åka ner till Kosice för några ärenden undrade han om jag ville följa med för att proviantera. Jag tackade nej till erbjudande då jag handlade allt jag behöver och lite till på morgonen.. men jag blir alldeles varm av tanken på hur hjälpsamma och omtänksamma människor är.

Efter två timmars paus drog tunga svarta moln in och ett åskväder kom in. Skönt att sitta under tak och vänta ut regent! Två timmar efter det kunde vi gå igen. Härlig vandring genom skog väntade. Vi gick på upp till Sedlo Repy där pausade vi innan vi gick ner till Janosikova Basta. Vacker tältplats med galet vacker utsikt. Satt länge och bara njöt av den medan hundarna slappade i skuggan. Dom gör det verkligen bra!