Det handlar om säkerhet

Det handlar om säkerhet:
Som de flesta vet är Norge inte bara brunostens, osthyvelns och matpakkens hemland, det är också de oändliga tunnlarnas, avsaknaden och vägrenarnas och de smala, krokiga vägarnas land. Det gör att man måste tänka på säkerheten framför allt när man ger sig ut längs dess vägar. -Det handlar om att synas.
Längs kystriksveien, alltså riksväg 77 som jag till största del kommer att följa ner till Tronheim, finns många sevärdheter. Som jag nämnde i det förra inlägget kommer jag att försöka mig upp på de syv söstre och Heilhornet, Men jag kommer också att på se Torghatten, Saltstraumen och Svartisen, som jag för övrigt var på tur på tillsammans med fjell og breklassen i höstas. Många fina naturupplevelser ser jag fram emot, som visas i min turplan har jag tänkt mig att ta mig en tur ut på Vega, som står med på FN-organisationen UNESCO’S (Förenta Nationernas Organisation för utbildning, vetenskap och kultur) världsarvslista.
Men åter till ämnet detta inlägg skulle handla om, nämligen säkerhet. Alla Norges fantastiska fjäll gör som sagt inte bara vägarna krokiga, utan de gör att de finns många tunnlar. Tunnlarna är nog den största enskilda risken dör cykelturer i Norge. De ofta långa tunnlarna är ofta dåligt upplysta och de i samband med att de ofta svänger och att många bilister inte tar hänsyn till hastighetsgränserna gör att en olycka lätt uppstår.
Jag har letat lite på nätet efter vilka tunnlar jag kommer att behöva åka igenom, här är en tabell över dessa:
Namn och Sträckning
Längd
Fläkt
Upplyst
Kommentarer jag läst om dem
Rødhammer
Sjøåsen – Høknes
42
Nej
nej
Fjær
Sjøåsen – Høknes
57
Nej
Nej
Bergsvik
Høknes – Nordlandgr.
351
Nej
Ja
Finnmo
Høknes – Nordlandgr.
230
Nej
Ja
Skrøyvstad
Høylandet – Geisnes
280
Nej
Nej
Rv 776
Risvik
Høylandet – Geisnes
31
Nej
Nej
Rv 776
Hestneset
Kjelleidet – Holm
579
Nej
Ja
Møllevik
Kjelleidet – Holm
100
Nej
Ja
Botn
Kjelleidet – Holm
38
Nej
ja
Løvik
Kjelleidet – Holm
254
Nej
ja
Sjonsti
Nesna – Utskarpen
368
Nej
Ja
Sväng i tunneln
Sjona
Utskarpen – Stokkvågen
2796
Ja
Ja
Dålig ventilation
Fornes
Utskarpen – Stokkvågen
146
Nej
Ja
Sila
Utskarpen – Stokkvågen
2882
Ja
Ja
Rät väg, goda ljusförhållanden
Kista
Jektvik – Ågskardet
412
Nej
Ja
Straumdal
Jektvik – Ågskardet
3232
Ja
Ja
Lite stigning och platt, okej ljusförhållanden
Svartisen
Forøy – Ørnes
7615
FÖRBJUDET FÖR CYKLISTER, kommer att åka färja mellan Örnes och Vassdalsvik.
Fykan
Forøy – Ørnes
1946
Ja
Ja
Glomfjord
Forøy – Ørnes
2233
Ja
Ja
Storvikskaret
Ørnes – Skaugvoll
3118
Ja
Ja
Stigning först, se sluttande.
Skaugvoll
Skaugvoll – Kjellingstraumen
247
Nej
Ja
Vindvik
Skaugvoll – Kjellingstraumen
988
Nej
Ja
Ljusa väggar och bra ljusförhållanden
Sundsfjord
Skaugvoll – Kjellingstraumen
772
Nej
Ja
Svagt sluttande, okej ljusförhållanden
Eivikhammeren
Skaugvoll – Kjellingstraumen
258
Nej
Ja
Kurvig och dåliga ljusförhållanden
Där är alltså några av tunnlarna jag kommer att cykla igenom, uppgifter om dessa fann jag på: (http://www.kystriksveien.no/?page=sykkel)
För att få en så säker resa som möjligt gäller det alltså att synas, därför blev jag väldigt förvånad över att cykelkärran jag köpte till Vega i början av sommaren helt saknar reflexer, bortsett från en orange reflex på vart däck.  Så skulle man cykla med den en skum kväll syns man inte bakifrån. Så kunde jag så klart inte ha det, nu sitter det tre meter reflexband fastklistrat bak på kärran, plus att jag monterat en röd lampa. Så nu kommer jag att synas i höstmörkret! 
långtur med hund, cykla med hund, cykelkärra hund

Vad tror ni? Kommer det att räcka med reflexer och lyse? Borde jag skaffa en till röd lampa att sätta på andra sidan? Min första tanke var att det borde räcka med en på väster sida som det är den sidan som är ut mot trafiken.

 

Förövrigt kontaktade jag min cykelåterförsäljare angående detta, jag frågade om de verkligen fick sälja en produkt som inte är säker. Detta blev svaret:
“Vad jag vet så finns det inga sådana regler för cykelkärror utan det är cykeln som räknas och cykelns reflexer som ska synas. Vill du cykla lite säkrare skulle jag rekommendera att du sätter på någon lös reflex på kärran alternativt använder dig av reflextejp om det inte redan sitter på den.”
Min cykel har godkända reflexer och lyse både fram och bak. Jag kommer att ha på mig reflexväst och Vega kommer att ha på sig reflexsele. Hjälm kommer självklart att ha på huvudet. Första hjälpen kit kommer att finnas lättillgängligt i styrväskan, mobiltelefon med solcellsladdare likaså.

3 kommentarer till “Det handlar om säkerhet”

  1. Reagerade på samma vis, angående saknade reflexer på jämförbar hundvagn. Var så jag hittade hit, sent om sider!
    Mina första två vagnar, var orange från Jula. (Något kort längd på golven!) Där rämnade tyget så snart det blev minus tio grader! Vattentätt med plastfilm på baksidan, men bara hälften så tjockt.
    Tredje vagnen blev en röd från COOP. Den håller än, efter drygt sju år och flitigt nyttjande? Bara UV-ljuset som blekt färgen. Alla de tre barnvagnarna hade reflexer. (Plus en gul signalväst hängd i aktern)
    Däremot saknas reflex på den begagnade hundvagn jag nu övertagit. Reflextape för textil är ofta vit, medan den borde ha varit RÖD bakåt! Funderar på att limma borrade plastbrickor mot tyget, och skruva fast riktiga fordonsreflex i rätt färger.
    Vidare saknar jag det självklara alternativet, med vanliga BMX-framnhjul i gaffelinfästningar, istället för naket utsatta ensidesmonterade specialaxlar med hävstång. Nu får man dessutom en oskön bakaxel upp genom golvet!

    Hur har dina hjulnav hållit?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *