Sverigerunt, cykeldelen: Dag 36

Dag 36: Örnsköldsvik-Docksta, 54 km.

I morse vaknade vi båda (!) tidigt. Tror dessvärre inte att det är en trend som kommer att hålla i sig. Det var bara för att vi slog upp tältet på ”fel” plats igår. Så när solen gick upp omvandlades tältet till en bastu. Vi kom därför igång med cyklandet ovanligt tidigt, det trots en lugn och skön morgon.

Det har varit den backigaste dagen hittills, fy katten vad det känns i benen! Kilometerlånga backar uppför. Okej, vi hade en del nerför också så småningom..
Vi började med att cykla tillbaka en bit till Domsjö där vi anslöt till cykelspåret igen. Otroligt vackert är det att cykla längs Bäckfjärden! Vi har cyklat förbi flera vackra platser idag. Vi har även tagit del av den ”svenska kulturen”. I Bjästa stannade vi till på hembygdsgården och kollade på deras utställningar.

Vid Skulesjön vek vi av (cykelspåret likaså) Skrikebodarna, Östmarkum för att sedan komma ut i Docksta. Det var en låång sträcka längs en relativt dålig grusväg. Vet inte hur många kilometer uppför det var, vet bara att det var tungt. David hade det ännu tyngre då hans broms låg på mot bakdäcket nästan hela vägen uppför. Vi klarade inte att cykla uppför hela backarna utan var tvungen att skjuta dem uppför vissa delar. På toppen av backen såg vi en stor älg som nästan blev påkörd av en bil. Som tur var klarade sig både bilen och älgen (även de i bilen:) Sen väntade en lång backe nerför. Tror inte att det var den behagligaste åkningen för Vega då det var gupp, rullgrus, hål osv. En skakande upplevelse för henne med andra ord. Tur att hon är så orädd 🙂 När vi kom ner till Docksta firade vi med glass i det vackra vädret. Vädret har varit bra hela dagen. Kanske inte bra cykelväder då solen hettat lite för mycket. Fast hellre det än regn. Enligt väderleksrapporten har vi vackert väder att vänta resten av veckan också! Nu har det alltså vänt! Ingen medvind bokstavligen men åtminstone bildligt 🙂

1 reaktion på ”Sverigerunt, cykeldelen: Dag 36”

1. Heja på. Imorgon syns vi väl. Kul:-):-) Funderar på vad vi ska bjuda herrskapet på. Vi kommer nog på nåt. Det blir kul med återseende. Det var i Kallsedet 25 februari. Ha det gott Kram // Kersti