Via-alpina dag 131

Dag 131: Laux-Piccolo Passet
I morse var det ett sådant där lurigt väder som först inte tänkt visa vad det tänkt att bjuda på under dagen. Men jag hade tur och fick strålande sol! Jag fick däremot en av de sämsta starterna någonsin. Det bara för att jag mötte en extremt sur gubbe som bara skrek och höll sin hund ännu hårdare. Jag är kanske inte världsbäst på italienska men han skrek något om att hans hund skulle kunna döda mina. Jag gick bara på, Vega och Bounty brydde sig vare sig om han eller hans hund. De första 350 höjdmetrarna gick jag längs en grusväg, vid Berg. dell”Albergian övergick den till en stig som jag följde hela vägen upp till passet Colle dell’Albergian, 2713 möh. När jag hade ca 300-400 höjdmeter kvar till själva passet så var jag tvungen att ta med mig hundarna upp på en bergssida eftersom en hel hjord med kossor kom drivandes mot oss. Jag ville inte gärna förstöra arbetet för de 4 männen som höll på med det arbetet tillsammans med en hund, men det gjorde vi inte där vi stod och kollade på medan dem arbetade.
På vägen upp stötte jag på en massa träkonst som satt fast på olika träd. Det gjorde jag även igår. Ansiktet av olika slag utmejslade och målade. Det känns som att konst spelar en viktig roll i dalgången Valle del Chisone. Jag har sett målningar på allt från hus till elskåp och stenar.
När jag sedan gick ned till Balsiglia, 1370 möh så fick jag se ett jättestort och mäktigt vattenfall. Under hela dagen har jag tittat efter spår av varg som det ska finnas gott om i det här området enligt uppgift. Jag såg ingenting, men en fåraherde jag mötte berättade att varg synts till i går natt uppe på berget Bric dei Denti. Vilket är nära. Samma fåraherde kom gåendes med ett får på ryggen. Han hade bundit dess fötter och hade dem över sin ena axel. Fåret hade skadat sitt ena ben och kunde därför inte gå själv, därför skulle han bära ned det till bondgården.
I Balsiglia hittade jag ingen lämplig tältplats så jag vandrade vidare längs T. Germanasca di Masello til Piccolo Passet. Där slog jag upp tältet på en perfekt yta intill vattnet.