Via-alpina dag 151

Dag 151: Collet de Christo-Monaco
Jag sov förvånansvärt bra på den knöliga och ojämna marken! Så på relativt pigga ben började vi att röra oss mot dagens högsta punkt Col du St-Bernard, 736 möh. Vi fortsatte sedan ned till Peille, 630 möh. Därifrån var det rätt så kuperat fram till Peillon, 401 möh. Vid Peillon så började den sista etappen på denna Via Alpina vandring från trieste till Monaco. Det var också där jag fick se havet för första gången sedan start!
Den sista etappen var en del jobbigare mot vad den först såg ut att vara. Det berodde inte enbart på att terrängen var kuperad. Nej, det var främst pga värmen. Helt galet varmt! Som tur var hade vi mycket skugga tack vare skog. Från Peillon till St-Martin de Peille, 540 möh så var det tom nästan svalt! Vi gick vidare till la Turbie på led GR 51B. och sedan ned till Monaco. Det var rätt så mycket asfalt att gå på, något som verkligen kändes i benen! Vi kom så fram till Via Alpina ledens offentliga slutpunkt Place du Palais. Där möttes vi av ett litet monument. Nina gick och köpte en segerglass åt mig! Det kändes verkligen konstigt att vara framme, det var så många känslor tankar som snurrade runt. Tankar på alla fina människor jag mött, på alla fina människor som hjälpt och stöttat mig med ord, handling och presenter, på alla vackra vyer, på hur stolt jag är över mina fantastiska vänner, hur tacksam jag är att jag haft så mycket vandringssällskap under denna tur, på hur många steg vi egentligen måste ha gått, hur lyckligt lottad jag är som fått chansen att göra denna tur etc etc.
151 dagar tog det att gå de 270 milen från Trieste till Monaco! 8 länder gick vi igenom och 180’000 höjdmeter blev det till slut.
Som en sista symbolisk handling tog jag och slängde mina gamla strumpot innan jag lämnade Monaco.
Denna tur är nu över, men redan imorgon åker jag, hundarna och Nina över till Korsika för att vandra GR 20. Sen är det dags att åka hem 🙂

5 reaktioner på ”Via-alpina dag 151”

1. Grattis till ännu en bragd. Så imponerad av dig och hundarna. Tackar för möjligheten att följa ditt äventyr på detta sätt. Att du fortsätter denna otroliga vandring efter ditt fall är ju en bragd bara det. Så otroligt starkt jobbat. / Henrik