Vita bandet dag 52

Visjövalen (Storlien)-Blåhammaren, 15 km

I morse klev jag upp och vakade Nugattifyllda croissanter till frukost. Tänkte att med sånt raketbränsle skulle jag kunna ta mig hur långt som helst. Den tanken försvann efter att jag började pulsa i snön som kom under gårdagen och natten. Minst 30 cm har kommit och det var så jävla tungt att gå genom. Där det drivit låg det ännu mer. Första 4 timmarna kom jag endast 3 km totalt. Jag drog den stora pulkan tillsammans med Vega och där hon tyckte att det blev för tungt lade hon sig ner och då drogs jag bakåt vilket gjorde att stighudarna lossnade.. Det var lätt att hålla sig för skratt samtidigt som jag var väldigt tacksam att jag hade vinden i ryggen.
Vid Sevedholm blev det ännu lite tyngre. Därifrån var det inte bara massa snö att pulsa i. Där hade jag också uppför. Bitvis brant uppför. Men sakta men säkert blev det bättre och bättre. I takt med att vi kom högre upp så blev det också glesare mellan träden tills dom försvann helt. Här behövde vi inte pulsa längre och det började att flyta på bra!
Sikten blev däremot sämre och sämre och vinden tilltog. Som vinden var i ryggen störde inte den nämnvärt trots att den var på 13 m/s i medelvind. När sikten var som sämst såg jag bara 2 ledkryss åt gången.
Från vindskyddet Gräslidfjället upp till Blåhammarens fjällstation flöt det på riktigt bra. I början av dagen kunde jag gå som mest 25 steg åt gången innan det tog tvärstopp. Från vindskyddet kunde vi gå på hur långt som helst innan det tog stopp för oss. Jag började känna att vi snart borde vara framme och tog fram telefonen för att kolla kartan på den. Stationen skulle ligga ca 100 meter framför oss, men jag kunde ändå inte se den. Efter ytterligare 25 meter kunde man se gaveln lite svagt. Vinden tilltog ännu mer så det var så skönt att komma fram tyckte både jag och hundarna! Vi checkade in och fick en lugn eftermiddag och kväll.
Jag bastade, men någon utsikt från bastun fick man inte. Fönstret var nära på helt igendrivet och sträckte man på sig och kolla ovanför det var det bara vitt. På kvällen lyxade jag till det med en klassisk trerätters middag.