Havspaddlarnas blå band, dag 8

Knarrskär-Glommen, 38 km
Vinden mojnade under natten och havet lugnade sig. Jag är helt fascinerad av havet. Över hur många olika skepnader det kan inta. Det ändrar färg efter tid på dygnet och väder. Även dess form skiftar. Inte en dag är den andra lik. Det finns tusentals olika typer av vågor. Efter att ha packat samman allt och satt mig i kajaken började jag att paddla mot ön Balgö. Det var skönt att komma igång och få upp värmen då natten bjöd på minusgrader. Balgö är en väldigt vacker ö! Men jag fick hålla ut en del när jag nådde Tångudden då den är ett fågelskyddsområde. Jag tog sikte på Bondö. Men kom bara till stenarna vid Tärnskär innan jag var tvungen att stanna för att titta på sälar. Jag blir lycklig i hela själen av att bara titta på dom! Jag blev extra glad när jag fick se en säl som hoppade!
Det har varit mycket kallare idag. Så har varit tvungen att ha på mig vantar för första gången. Var även tvungen att ha på mig en extra tröja för att inte frysa.
Jag rundade Getterö och tog sikte på fyren Subbeberget. Den sträckan var småjobbig att paddla pga vinden som var ost, nordostlig. Jag paddlade på till Rödskör och rundade även den för att sen paddla in till hamnen i Träslövsläge. Även den sträckan var småjobbig pga vinden. Jag satte mig i närheten av båtklubbens bastu för att luncha. Medan jag gjorde det började det att falla små snöflingor och vinden var isande kall. På dörren till bastun fanns numret till vaktmästaren. Ringde honom och fick koden till dörren och hans tillåtelse att gå in där och äta min lunch. Skönt att komma in en stund. När jag kom ut igen hade vinden mojnat och sjön lagt sig.
Jag paddlade vidare till Galtabäckskär och tog sen en kompassriktning rakt sydost. Hamnade i Lyngen. Hade småpanik sista biten pga akut kissnödig. Man kan inte paddla hela vägen in till stranden då det är för grunt. Så hoppade ut och drog den småspringandes upp på land istället.
Vid Lyngaskär blev jag åter glatt överraskad av sälar! Ett femtiotal fanns där totalt. Några som låg och jäste på en sten och några som simmare omkring. Alla tittade nyfiket på mig. Och jag stannade länge och tittade på dom. När jag sen paddlade vidare följde några av dom efter i minst 2 km!
Jag paddlade in till hamnen i Glommen och satte upp mitt tält intill båtklubbens toalettbyggnad. Dom var vänliga och gav mig koden till dörren. Så nu hänger mina grejer på tork därinne och batterier står på laddning. Affären ligger bara nån liten minut promenad bort. Gick dit och handlade lite och lyxade sen med bönburritos med tillbehör till middag och ost och kex till fika på kvällen.
Mitt liv får ändå anses ganska avskalat när jag är ute så här. Allt jag behöver för att må bra (förutom mina hundar) ryms i kajaken. Men jäklar så bra det är!