Cykel mot svarta havet dag 73

Bölcske-Meszes, 40 km

Det var åtta grader kallt i natt. Så kändes såklart extra skönt att få sova inomhus. Jag hade blivit varnad redan igår för att natten/morgonen skulle bli kall så tog därför en långsam morgon. Väldigt skönt! Så efter att ha legat och slappat i tre timmar gick jag ner och mötte upp familjen vid åtta som vi bestämt. Möts av ett drömfrukostbord! Jag har verkligen blivit bortskämd av Milán och hans mamma.

Kom igång och började cykla på förmiddagen i solsken! Underbart att känna solen igen. Värmen i luften hade det lite svårt att nå fram. Kom först på eftermiddagen. Cyklade dom första två milen längs en helt drömmig cykelväg som gick uppe på dammvallen. Jämn fin asfalt och helt platt. Bounty verkade njuta av solen och sprang vid sidan av cykeln hela den sträckan. Vi kom sen fram till en helt ny cykelväg som tog oss till färjan som går mellan Paks och Géderlak. Fick tyvärr vänta i nästan två timmar på att nästa färja skulle komma då den precis gått när vi kom fram. Men det var skönt att stå där i solen. Vägen ner till färjan var brant. Hade tur att mannen som jobbade på den kom och hjälpte mig att hålla emot kajaken på vägen ned. På andra sidan fick jag sen hjälp att knuffa upp ekipaget! Både gångerna fick jag hjälp utan att be om det!

Jag stannade till på en matvaruaffär för första gången sen jag återvände till cyklingen idag. Att handla utan att förstå vad som står på förpackningarna är alltid intressant. För att ta mig hela den tur jag tänkt kan jag inte använda mer är 1000 kr/månaden. Så gäller att tänka till lite extra på vad jag handlar.

Cykelleden har fört oss till några grusvägar idag. Det fungerar bra, men går mycket tyngre än på asfalt. Tältar i natt. Har fyllt flaskor med varmvatten för att höja temperaturen i sovsäcken.