Sverigerunt, cykeldelen: Dag 58-61

Dag 58: Valdemarsvik-Spårö, 82 km.

Vaknade till en stekande het dag. Vaknade dock inte av den värmen utan av våra husvagnsgrannars barn (även föräldrarna) som tyckte att 6.30 var en lagom tid att sätta igång att leka/skrika på varandra..
Innan vi lämnade campingen badade vi alla tre, är det 27 grader i skuggan gäller det att svalka sig när man kan 🙂 David gillar dessutom att hoppa och leka från bryggor..

Vi började med att cykla på kuperade och slingriga småvägar innan vi vek av på E22:an för att spara lite tid. Vi hade ett bestämt mål för dagen, nämligen att komma ut till Spårö och hälsa på Annika och Sten-Gunnar Crona. Men att cykla på en så pass trafikerad väg är allt annat än roligt. Hade vi åtminstone sluppit vajerräckena hade det väl gått ann. Men men, gör man det bara ibland får det gå ändå på något vis.

I julklapp fick jag två plåtboxar med choklad av min syster Emelie. Speciell choklad som är fyllda med koffein, jag har hela tiden tänkt att jag ska spara dem tills jag verkligen är i behov av dem. Idag tyckte jag mig vara det.. Men är man ingen kaffedrickare (har aldrig ens smakat..) kan det bli lite mycket.. 4 bitar motsvarar koffeinet i en kopp dubbel espresso. Jag tog åtta bitar rakt av. Sen började mina ben och armar skaka. Men pigg blev jag 🙂

Från Västervik cyklade vi 13 km ut till Grönö, där blev vi upphämtade med båt av Annikas bror Johnny. Han körde oss ut till Annikas och Sten-Gunnars sommarställe ute på Spårö. Deras sommarställe är ett ombyggt fyrhus. Det var minst sagt fullt hus, där fanns inte bara Sten-Gunnar och Annika, där var även (som sagt) Annikas bror Johnny med sin fru Helen med dottern Elin samt hennes pojkvän Hubbe, plus två dvärg snauzrar, Freja och Sally. Det är så galet vackert där ute! Vi grillade, drack vin, David badade tunna (i minst ett par timmar), njöt av utsikten och  på kvällen blev det allsång till gitarrspel. Jag och David sov sedan ute under en bar stjärnklar himmel. Jag i en hängmatta tillsammans med Vega och David bredvid badtunnan. Jag vaknade upp en snabbis vid 4 och kunde titta ut mot ett helt stilla hav och en himmel full av stjärnor. Magiskt!

Dag 59: Spårö

Vi bestämde oss för att stanna en dag till på den vackra ön med det trevliga sällskapet 🙂
Vi började dagen med en god frukost. Sedan gick vi ner till vattnet med en fikakorg och solade och badade ett tag. Vega är den som är värst på att bada. Hon kan simma hur länge som helst om man inte stoppar henne. Kastar man tex en pinne från bryggan slänger hon sig bara rakt ut i vattnet efter den. Efter att ha slappat i nån timme så gick vi över till grannarna och lånade deras kanot. Sen paddlade jag, Davis och Vega ett varv runt ön. Riktigt härligt. Vi fick även känna på nån lite större våg då en lite större båt kom farande i ganska hög fart.
På eftermiddagen trotsade jag min ormrädlsa och gick ut för att leta lite bär. Jag plockade ca 2 liter med blåbär och hallon. Som tur var såg jag ingen orm! 😀
På kvällen blev det grillat och sen badade vi i badtunnan. David som varit eldmästare under kvällen för att få upp badtemperaturen hade minst sagt skött sitt jobb väl (kanske tom lite väl väl). Vattnet var 42 grader..
Jag och David sov även denna natt under bar himmel. Det är något visst med att göra det 🙂

Dag 60: Spårö-Virum, 60 km.

Dagen började grå och varm. Det gråa försvann dock så småningom. Efter att ha ätit en god och rejäl frukost och därefter fikat en paj bakad på bären jag plockade igår av Annika, så blev vi körda med båt tillbaka till fastlandet och våra cyklar. Tack Stenis och Annika för en trevlig vistelse hos er!
Vi började med att cykla tillbaka till Västervik där vi blev kvar ett bra tag då David var tvungen att fixa en hel del med sin cykel. Bla var han tvungen att byta bakdäck. Klockan hann därför bli 15.30 innan vi tog oss vidare. Till lunch åt vi resterna av den supergoda pajen som Annika bakade idag samt sockerkakan hon gjorde igår. Lyx!
Tanken var att vi skulle cykla E22:an ca 10 km till Gunnebo, men det behövde vi aldrig göra. Just som vi skulle upp på den vägen blev vi stannade av en bilist som visade oss en annan väg. Han tog med sig David i sin bil och körde vägen vi skulle ta. Hade han inte visat honom den hade det nog varit svårt att hitta då det var massa småvägar i skogen. Vi cyklade bla genom ett kohage. Båda var vi nog rätt så observanta då det satt en stor skylt på grinden varnade för tjuren.. Vi såg däremot varken kossor eller någon tjur.

Alldeles innan Gunnebo kom vi åter på cykelspåret som vi sedan följde på mestadels grusvägar vidare. Precis som alla andra dagar på sistone har vi haft motvind idag, den gör att man inte får någonting gratis. Man kan knappt vila i nedförsbackarna…

På kanten av den lilla skogsbilvägen där vi slog upp tältet växte det hallon. Så även idag plockade jag bär 🙂

Dag 61: Virum-Timmernabben, 78 km.

När man bara cyklar efter småvägar kan det vara svårt att finna ställen att fylla på vatten. I morse hade vi bara vatten så att det räckte till frukosten. Sen var det slut. De första ca 20 km var vi därför tvungna att cykla i värmen utan möjlighet till att dricka.
Efter att vi passerat Grönhult, alla platser häromkring slutar i stort sett alla på just hult, vek vi av och kom ut på E22:an igen. Till att börja med hade den en bred och bra väggren men efter ett tag kom dessa jäkla vajerräcken. Då hade vi ingen  möjlighet att vika av från europavägen och ta någon annan. Så det var bara att fortsätta fram till Fårbo.
När vi var i Gävle träffade vi ett par som just köpt en cykelkärra åt deras hund. Idag var det så precis att de körde om oss på E22:an och det på ett ställe med parkeringsplats 🙂 Tor och Inger-Maris hund gillade däremot inte att åka cykelkärra som Vega gör.

När vi kom fram till Saltvik stannade vi helt överhettade på badplatsen för att ta ett svalkande dopp. Där fanns ett hopptorn, jag hoppade från andra (!) våningen medan David tog den högsta. Vega tyckte dock att det var orättvist att det bara var vi som fick bada. Sen kom vi in till Oskarshamn där vi gick på ett konditori där de gjorde sin egna glass på italienskt vis. Det var verkligen hur gott som helst!

Sen cyklade vi gamla kustvägen som är helt fantastisk att cykla- En ganska smal, slingrande asfaltsväg med jättelite trafik! När vi kom fram till Mönsterås stannade vi och delad på en pizza. Gott! Sen cyklade vi vidare till Timmernabben där vi slog upp tältet vid vattnet. Vi kan inte vara långt ifrån en dansbana för musiken därifrån letar sig fram till oss.

David plockade pantflaskor efter vägen, det räckte till en glass 🙂

1 reaktion på ”Sverigerunt, cykeldelen: Dag 58-61”

1. Hej Lina & David!
    Det var jätte kul att få träffa er och få höra om er resa! Mycket trevliga dagar på Spårö. Ha det bra! Med vänlig hälsning, Helene & Johnny