El Camino dag 21-23

Mansilla de las Mulas-León: 19 km
Vega har varit öm i ett framben idag, eller tass verkar det snarare vara som hon går i stort sett normalt när hon har skor på. Men för att vara på den säkra sidan har jag tagit större delen av hennes packning i min.
Jag har gått tillsammans med Richard även idag. Vi åt middag tillsammans igår och då med en tysk, Klaus. Klaus satt vid vårt bord även vid morgonens frukost och vandrade sedan med oss hela vägen till León.
Klaus är en rätt så tystlåten man, men väldigt rolig. Det är svårt att avgöra hur gammal han är. Han går Caminon för att han sörjer att han och hans fru inte kan få barn. De har provat flera olika metoder så som IVF men inget fungerar för dem.
Mitt på dagen idag så hade jag glädjen att få träffa Bloo och Robert igen. Chatrin var tyvärr inte med dem som hon brutit ett litet ben i foten pga överansträngning. Hon måste därför vila i en vecka. Stackarn!
Jag har också träffat Mary idag, hon är från Canada och vi har mötts på flera ställen under vägen fast det var några dagar sedan sist nu. Jag blev därför väldigt glad över att se henne.
Det är en äldre tysk kvinna som går ensam, henne träffar jag på dagligen. Hon kan inte ord på engelska så vår kommunikation består huvudsakligen av kroppsspråk. Men jag blir alltid glad av att se henne och hon ger mig alltid en varm kram. Nu har jag kommit en bit över halvvägs och känner redan att det är många jag kommer att sakna när det är över.

Efter mycket om och men fann vi ett riktigt bra boende i León, vi hyr tre studentlägenheter. 10 euro kostar det, vilket är samma pris som alberguen tar fast mycket högre standard 🙂 Hundarna är glada över att få vara inne igen 😀

Richard sons har kommit från London idag och de ska vandra tillsammans ett par dagar. Vi var ute och åt tillsammans ikväll samt Klaus. Klaus hade för övrigt sin sista vandringsdag idag, imorgon åker han hem för att återvända till sitt jobb. Vi hade en supertrevlig kväll med galet mycket skratt.

León-San Martín del Camiono.

Idag kunde jag börja vandra som en ny människa. I alla fall med helt rena kläder för första gången på ett bra dag. För stället som vi bodde på hade tvättmaskin! (Innan har jag tvättat för hand, som alla alberguen enbart har möjlighet till det).
Det första vi gjorde efter att ha packat oss i ordning var att gå och äta frukost på ett mysigt café. Eller caféer finns det inte många av i Spanien, det är huvudsakligen barer. Så det var mer en bar, men mysig var den i alla. Nypressad apelsinjuice, nybakad croissant, ett äpple och grönt te. Bra start på dagen med andra ord. Hade bra sällskap också, Richard, Dean och Klaus.

León är en vacker stad. Kanske den vackraste av de större jag vandrat genom denna tripp. Men resten av dagen var så där om man tänker rent ”skönhetsmässigt”. Större delen har gått längs större vägar som varit relativt hårt trafikerade. Mycket vandring längs asfalt och andra hårda underlag, mina fötter gillar inte det. Men efter att ha fått fotmassage blev det mycket bättre.

I natt ska jag tälta i ett albergues trädgård. Det andra alberguet som jag besökt som haft ”hippie-känsla” över sig 🙂 Mycket trevligt med levande musik i form av gitarrspel och sång.

San Martín del Camino-Astorga: 24 km
Ännu en rätt så kall natt, temperaturen låg på runt grader. Alberguet som jag stannade på hade en otrolig frukost! Kan tänkas vara den bästa jag haft så långt 🙂 En riktig buffé!
Vandringen är åter i ett vackrare landskap, har varit några tråkiga dagar rent naturmässigt, men idag var något helt annat. Bergen börjar komma allt närmre och topparna är täckta med snö. Större delen av dagens vandring har varit helt fri från bilvägar och oljud. Så underbart! Det helt platta landskap som var innan León har nu blivit mer kuperat.
Det första samhället jag passerade idag var Hospital de Óbrigo, ett samhälle som ut att vara oförändrat sen medeltiden. Riktigt vackert!

Framme i Astorga träffade jag Laura och Nicole från USA. De är två av dem jag träffar på nästan dagligen. Alice, en engelsk kvinna som jag träffade på alberguet som hade tipis för en vecka sedan eller något sådant är också här. Vi fyra var ute och åt middag ikväll. Det var verkligen trevligt. Skönt att umgås med bara kvinnor för ett tag, fram till idag har jag mest varit bland män.

Hundarna har varit duktiga även idag. Vegas tass verkar må bättre, syns fortfarande inget på den. Så jag tror att imorgon kan tänkas vara hennes sista ”vilodag” och att hon kan sen börja bära sina prylar igen.

Har sagt det här tidigare, men det här med att gå Caminon är helt fantastiskt!

1 reaktion på ”El Camino dag 21-23”

1. Kul att du har så mycket fina människor runt dig.