21/7-15 Norrfällsviken-Stor-Haraskär, 45 km

21/7-15 Norrfällsviken-Stor-Haraskär, 45 km

Havspaddlarnas blå band: dag 68
Vi blev väckta strax före fem i morse av samma skabbsjuka räv som var på våra kajaker igår. I morse var han i absiden och försökte stjäla mat. Stackars krake.
Vi började paddlingen med en härlig överfart till Mjältön. Mjältön är Sveriges högsta ö. Så vi gick in i den lagunlika naturhamnen, snörade på oss gympadojor och packade lite matsäck och knatade upp de 236 höjdmetrarna till öns topp. För en utsikt över Höga kusten vi hade där!
Vi stannade på ön i några timmar innan vi paddlade vidare. Vi paddlade mot Ronön och sen till Trysunda. Sen paddlade vi mellan Klösarn och Vågön bort till Skagsudde.
Vinden har legat på snett bakifrån i stort sett hela dagen. Större delen av dagen har det bara varit lite vind. Men nån stund blåste det lite mer och det gav aggressiva vågor. Vågorna var inte så särskilt stora, men spetsiga och brytande som kom tätt.
På Stor-Haraskär gick vi iland för natten. Vi fick leta en stund för att hitta en bra tältplats. Den som söker han finner! En bit upp i skogen hittade vi en bädd av vitmossa.

1 reaktion på ”21/7-15 Norrfällsviken-Stor-Haraskär, 45 km”

1. Vad fint att ni hittade tältplats till slut på Stor Haraskär. Vi har stugan där, men var inte på plats vid tiden för ert besök. Annars hade vi sagt att ni gärna fått tälta vid vår strand:-)
    Jag och min man paddlade en del havskajak när vi var yngre och vi har funderat på att införskaffa ett par havskajaker att bege oss ut med i skärgården kring vårt sommarställe!
    Nu kom verkligen längtan tillbaka när jag ser dina bilder:-)