European Long Distance Path E4 Kreta,dag 7

Dag 7: mittemellan Sampas och Apostoli-Profitis Ilias, 30 km (betydligt mycket längre i verkligheten)

Idag har jag varit på villovägar flera gånger om. Det började redan på morgonen efter nån kilometers gång. Vägen var spärrad med en grind som jag inte kunde ta mig förbi vilket resulterade i en lång omväg. Senare hamnade jag fel på riktigt och irrade omkring länge på helt fel spår. Jag valde den ”svåra” varianten av etapp 8. En väg som inte verkar vandras allt för ofta då den var väldigt otydlig och på flera ställen helt igenvuxen. Det var tidskrävande att leta sig fram genom snåren och jag rev sönder mina ben på kuppen. Leden är markerad här med två röda streck. Men huxflux började jag följa en annan led åt helt fel håll. När jag upptäckte mitt misstag hade jag redan gått för långt för att vända. Denna stig kan ingen ha vandrat längs på många år och även den tappade jag bort vid några tillfällen. Men allt leder ju till slut till nånting så när jag var borttappad från den borttappade leden mötte jag två sköldpaddor. Hade ingen aning om att sköldpaddor levde här bland kullarna och hade inte blivit varse om det heller om jag inte varit ”vilse”.
Jag kom sen ut flera kilometer för långt söderut och fick harva asfaltsväg för att komma tillbaka till leden igen. Asfalt är döden för fötterna.
I Archanes tyckte jag därför att jag gjort mig förtjänt av fika på ett kafé innan vi fortsatte vår vandring genom oliv- och vinodlingar kulle upp och kulle ner. Det är fascinerande hur man fått till att odla på varenda odlingsbar yta av ön.