Långfärdspaddlarnas blåvita band, dag 21

Sandskäret-Märaskär, 53 km
Klev upp jättetidigt för att få några lugna paddeltimmar. Prognosen lovade hård vind från kl. 10. Det var inte alls så lugnt som utlovat, men tillräckligt lugnt för att det skulle gå att paddla i. Mörka, tunga moln drog in och gav några korta, men rejäla regnskurar. Stora droppar som nästan gjorde ont när dom slog mot kroppen.
Hade jag inte haft ett så skyddat läge som jag hade på morgonen hade jag nog inte kunnat paddla. Men öarna på min utsida gav så pass mycket lä att inga större vågor bildades. Den enda jobbiga passagen var över Norra fjärden på väg till Rosalalandet. Här var det utöver vinden mycket sjögång. Vågor och vind som kom direkt från sidan. Var så skönt att komma fram till Kyrksundet som gav lä!
Var sen skyddad några kilometer. Men framme vid Utterskär fick jag ge upp för vinden. Hade sen iofs i ryggen. Men vågorna började att bli för stora och kartan visade att jag skulle få relativt långa sträckor oskyddat därifrån fram till Hangö. Så gick iland där. Hela ön arrenderas av ett båtsällskap sen 30 år tillbaka. 8 båtar låg där just nu. Supertrevliga människor! Efter att jag legat i lä några timmar kommer en av personerna fram till mig och säger att bastun är varm om jag vill basta. Det var så skönt! Gick flera vändor ner till vattnet för att doppa mig. Kroppen verkar må bra att värmen som bastun ger. Känner mig alltid så mjuk i den efteråt!
Vid 17-tiden packade jag samman alla mina prylar för att testa att paddla vidare. Vinden hade börjat att mojna. Medan jag låg i ro blåste det 10-14 m/s i medelvind. När jag paddlade iväg ca 7. Första kilometrarna gick fint. Fick bra hjälp av vinden att ta mig framåt. Men i takt med att det blev glesare mellan öarna blev vågorna allt större. När dom var som störst kunde jag inte se land när jag var i dess dalar.
Sista biten till Hangö blev lunga. Där hade sjön lagt sig. Tältar utanför stora turisthamnen på en egen liten ö. Blev småchockad över allt hålligång. Som en annan värld. Musik ekade från högtalarna fram till 4 på natten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hur långt skulle du vilja följa med?